وضعیت راهها و حمل و نقل استان

شبكه راههاي ارتباطي بعنوان شريانهاي تبادل كالا و خدمات، نقش تعيين كننده اي در توسعه سياسي و اقتصادي ايفا می‌نمایند و با ایجاد امکان دسترسی آسان و کم هزینه به کالاها و خدمات، از نظر رفاهی و اجتماعی برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین به طور مستقیم و غیر مستقیم بر فاکتورهای اصلی اقتصاد از جمله عملکرد بخش بازرگانی و سرمایه‌گذاری در این بخش و سایر بخش ها تاثیر می‌گذارد. چرا که زیرساخت‌های حمل و نقلی به عنوان زیر ساخت‌های اصلی شبکه توزیع، نقش تسهیل کننده و کانال ارتباطی ما بین تولید و مصرف را دارا می‌باشد و مستقیماً بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر گذاشته و از این طریق بر روی تولید نیز اثرگذار می‌باشد.

 در ادوار تاريخ ايران، استان قزوين همواره در شاهراه اصلي كشور قرار داشته است. وجود انواع راههاي زميني در استان قزوين، بعنوان پلي ما بين پايتخت كشور و مناطق شمالي و غربي از يك سو و كشورهاي قفقاز و اروپايي از سويي ديگر موقعيتي استراتژيك به اين استان بخشيده است. اين موقعيت ويژه موجب افزايش تراكم راههاي استان قزوين به بيش از 30 كيلومتر راه در هر 100 كيلومتر مربع گرديده است. آزاد راه قزوین- کرج، آزاد راه  قزوین- زنجان و آزادراه قزوین- رشت و بزرگراههای قزوین- بوئین زهرا و قزوین- تاکستان از شریانهای مهم ارتباطی در شبکه راه‌های ملی می‌باشند.  

حمل و نقل جاده‌ای

      از مجموع 4744 كيلومتر جاده‌هاي استان، 217 كيلومتر آزاد راه مي باشد. همچنين 660 كيلومتر از جاده‌هاي استان شرياني و از جمله محورهاي پر تردد كشور است و 270 كيلومتر آن بزرگراه بوده و آزاد راه قزوين- كرج با ميانگين تردد روزانه 101475 دستگاه خودرو يكي از پر ترددترين محورهاي كشور ایران است. 3371 کیلومتر از جاده‌های استان به راههای روستایی اختصاص دارد.

این استان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار دارد لذا تردد از جاده‌های آن نسبت به بسیاری از استانهای کشور بالاتر است. در سال 1396 از سطح محورهای مواصلاتی استان روزانه 691685 وسیله نقلیه تردد داشته است. همچنین در این سال میزان کالا و مسافر جابه جا شده از طریق شبکه حمل و نقل جاده‌ای استان 8497531 هزار نفر کیلومتر مسافر و 2838544 هزار تن کیلومتر بار بوده است. در این استان تعداد 7 پایانه مسافربری استقرار دارند.

لازم بذکر است بهره برداري از راههاي ارتباطي در حال احداث به منظور برقراري ارتباط با استان مازندران از طريق الموت باعث خواهد شد تا استان قزوين در آينده نزديك با پنج استان همجوارخود ارتباط داشته باشد.

حمل و نقل ریلی

راه آهن، بعنوان مطمئن‌ترين روش جابجائي بار و مسافر يكي از مزيتهاي نسبي استان قزوين در كشور مي‌باشد. وجود اين امكان زيربنايي، در بخش صنعت و خدمات استان تاثير به سزايي دارد.

در این استان 7 ايستگاه راه آهن و خطوط ریلی به طول 218.898 كيلومتر مشغول به كار است  كه 122 كيلومتر از آن خط اصلي(55.7 درصد)، 62.298 كيلومتر خط فرعي و مانوري(28.5 درصد) و 34.6 كيلومتر خطوط صنعتي و تجاري(15.8 درصد) است. همچنین راه آهن قزوین-رشت-آستارا نیز در دست احداث است که این خط آهن ایران را به کشورهای نواحی قفقاز و روسیه متصل می‌گرداند.

میزان کالا و مسافر جابه‌جا شده از طریق شبکه حمل و نقل ریلی در سال 1395 در استان 272410 هزار نفر کیلومتر مسافر و 43938085  تن کیلومتر بار می‌باشد.

انرژی برق

شرکت برق منطقه‌ای زنجان مسئولیت تامین برق استانهای زنجان، قزوین را به مرکزیت زنجان بر عهده دارد. در حال حاضر نیروگاه برق 2000 مگا واتی شهید رجایی قزوین سهم قابل توجهی از تولید برق منطقه را به عهده دارد و در این زمینه از مزیت‌های قابل توجهی برخوردار است. میزان تولید خالص برق در سال 1395 در این استان بالغ بر 11611 میلیون کیلووات ساعت بوده است که از این میزان بالغ بر 98 درصد از طریق نیروگاههای حرارتی تولید شده است. در این سال 45 درصد از برق فروخته شده در بخش صنعت بوده است.

 وضعیت زیرساختهای صنعت برق استان قزوین تا پایان شهریور ماه 1396به شرح جدول ذیل بوده است.

جدول- وضعیت زیرساخت های صنعت برق استان قزوین

رديف

شرح

واحد  شمارش

پایان شهریور 96

1

طول خطوط انتقال

کيلومتر مدار

739.1

2

طول خطوط فوق توزيع

کيلومتر مدار

1104.3

3

تعداد پست هاي فوق توزيع

دستگاه

38

4

ظرفيت پست هاي فوق توزيع

مگاولت آمپر

2045

5

تعداد پست هاي انتقال

دستگاه

9

6

ظرفيت پست هاي انتقال

مگاولت آمپر

1830

7

تعداد فيدرهاي 20كيلوولت

دستگاه

310

8

تعداد پستهاي 20كيلوولت

دستگاه

11691

9

ظرفيت پستهاي 20 كيلوولت

مگاولت آمپر

1889.64

ماخذ: شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین

با افزایش روز افزون نیاز به انرژی برق به ویژه در صنایع، لزوم افزایش قابلیت اطمینان برق تحویلی به مشترکین و کاهش تلفات، نیازمند احداث و بهره‌برداری از نیروگاههای تولید پراکنده و انرژیهای نو با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌باشد. استان قزوین در حوزه احداث نیروگاههای تجدید پذیر خورشیدی و بادی از جمله مناطق دارای پتانسیل در کشور است بطوریکه در حال حاضر دو نیروگاه بادی مپنا به ظرفیت 55 مگا وات در منطقه کهک و آرین مهباد به ظرفیت 63 مگا وات در منطقه سیاهپوش در حال بهره‌برداری هستند. علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، تا پایان سال 1396 تعداد 10 شرکت سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای مختلف نیز متقاضی احداث خورشیدی و بادی در این استان بوده‌اند. نیروگاه‌های بادی 50 مگا واتی شرکتهای اقیانوس سبز انرژی، از کشور امارات متحده عربی، آیجان انرژی آریا از ترکیه و نیروگاه‌های خورشیدی 10 مگا واتی تجارت پویا شیوه و کاسپین نیرو پاک از امارات متحده عربی، ژیان کوشک مقدم از فرانسه و نیروگاه‌های خورشیدی7 مگاواتی بهینه سازان و بالاست از انگلستان – هلند از جمله این شرکتها هستند.

آب و فاضلاب

استان قزوین در دو حوزه آبریز رودخانه سفید رود و رودخانه شور قرار دارد، در قسمت شمالی استان رودخانه شاهرود قرار دارد و در بخش حوزه شور استان رودخانه‌های متعددی بصورت دائمی و فصلی وجود دارد که مهمترین آنها خررود، ابهر رود، حاجی عرب و رودخانه‌های باراجین، بازار و دلی چای و ... می‌باشند. تالاب اُوان تنها تالاب طبيعي در استان قزوين و در منطقه كوهستاني  و تاريخي الموت واقع شده است.

در استان قزوين تعداد 26775 منبع آب زير زميني وجود داشته كه 39 درصد آن به صورت چاه عمیق و نیمه عمیق، 60 درصد  چشمه و 0.84 درصد نیز  قنات مي باشند و سالانه 2144.033 ميليون متر مكعب آب از اين منابع تخليه می‌گردد، به طوريكه 78.6 درصد تخليه، از چاه‌هاي عميق يا نيمه عميق صورت مي‌گيرد.

احداث سازه‌هایی برای کنترل رواناب‌های سطحی در فصول پر بارش و ذخیره آن برای فصول کم بارش و بهبود آبخوان‌های منطقه، توسعه شبكه‌هاي مدرن آبياري و زهكشي جهت تامین آب شهرها و روستاها و نیز افزايش راندمان آبياري و صرفه‌جويي در مصرف آب كشاورزي، افزايش توليدات كشاورزي، بالا بردن رفاه نسبي كشاورزان، ايجاد اشتغال و جلوگيري از مهاجرت روستائيان از اهداف کشور و استان در حوزه آب می‌باشد.

سد مخزنی طالقان که در جنوب رشته کوههای البرز واقع شده دارای ظرفیت 460 میلیون متر مکعب می‌باشد و  298 میلیون متر مکعب از آن سهم استان قزوین می‌باشد؛ از این میزان آب 20 میلیون متر مکعب به مصرف تغذیه مصنوعی دشت قزوین و 278 میلیون متر مکعب به مصارف آبیاری دشت قزوین تعلق دارد و کانال انتقال آب، آب این سد را  به شبکه آبیاری دشت قزوین منتقل می‌کند.

 کانال اصلی شبکه آبیاری دشت قزوین با ظرفیت 30 متر مکعب در ثانیه کار دریافت انتقال و توزیع آب را بر عهده دارد. شبکه آبیاری دشت قزوین با وسعت بیش از 60000 هکتار یکی از مدرنترین شبکه‌های انتقال و توزیع آب آبیاری کشور است. همچنین

در استان قزوین دو سد زیاران و نهب در حال بهره‌برداری، و سدهای استلج، بورمانک و بالاخانلو در دست مطالعه می‌باشند. از آنجائیکه اجراي پروژه هاي زير بنايي نظیر سد و کانالهای انتقال آب مستلزم تخصيص منابع مالي هنگفت مي باشد و به طور معمول منابع مالي دولتي براي تامين آن كافي نيست، لذا جذب منابع مالي بخش خصوصي داخلي و خارجي در این حوزه مورد نظر دولت بوده  كه بهره‌گیری از روش ساخت- بهره برداري- واگذاری (B.O.T) و (B.O.O) و نیز استفاده از منابع و تسهيلات مالي بانكها و موسسات اعتباري مالي و پولی (استفاده از تسهیلات ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)) پیش بینی شده است.

همچنین با توجه به اهمیت بهره‌برداری از پساب به عنوان یک منبع معتبر و دایمی تولید آب در کشور و نیز مشکلات زیست محیطی ناشی از رها سازی فاضلاب در طبیعت، ایجاد شبکه مناسب فاضلاب و تصفیه آب در مراكز شهري و روستايي الزامی میباشد. در استان قزوین چهار تصفیه خانه در شهرستان‌های قزوین، البرز، تاکستان و محمود آباد در حال بهره‌برداری بوده و مطالعات لازم جهت اجرای تصفیه خانه در سایر شهرستان‌های استان نیز انجام گرفته است. همچنین دو شهرک صنعتی کاسپین و لیا نیز دارای تصفیه خانه فاضلاب هستند. در سال 1395 در استان قزوین تعداد 169885 فقره انشعاب فاضلاب است و طول شبکه جمع‌آوری طول 1265 کیلومتر بوده است.





کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد
کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد
^